Skip to main content

REGIO-ONDERNEMER

José Nieuwenhuijse:

‘LANGDURIGE RELATIES VIND IK HEEL BELANGRIJK’

Wie de kantoortuin verlaat en een stap zet in de productieruimte, ruikt het direct: hier wordt iets gedaan met uien. Op bezoek bij Jonika geeft directeur José Nieuwenhuijse een rondleiding door het bedrijf. Al generaties lang worden hier uien verpakt en geëxporteerd naar de rest van de wereld. Samen met zijn neef staat José aan het roer van Jonika. Hij groeide op in de wereld van uien. Zijn opa begon het bedrijf en droeg het over aan zijn zonen.

Toen José jong was, werkte hij in de vakanties al bij Jonika. ‘Later heb ik eerst bij verschillende andere bedrijven gewerkt om ervaring op te doen. In Parijs bijvoorbeeld, om goed Frans te leren. Daarna ben ik in het familiebedrijf gaan werken.’ Wat klein begon, is de afgelopen zeventig jaar enorm gegroeid. De uien van Jonika gaan naar vijf verschillende continenten.

Wat zijn lastige aspecten in de uienbranche?

‘Uien zijn een product dat sterk afhankelijk is van vraag en aanbod. De prijzen kunnen flink fluctueren, omdat we te maken hebben met allerlei weersomstandigheden. Als er in India een misoogst is dan merken we dat direct. Dat kan best spannend zijn. De uien die wij verwerken, komen voor het grootste gedeelte uit Nederland. De zomer van 2022 was erg droog, toen hadden we twintig procent minder oogst. Dan gaat de prijs direct omhoog.’
Als ondernemer is José betrokken bij Regio Ondernemers Zeeland. Een RO die in rustiger vaarwater kwam door corona, maar waar de energie weer helemaal terug is. 

Welk project ondersteunt RO Zeeland?

‘We ondersteunen het Restavek-project in Haïti. Kindslaven krijgen dan weer een toekomst. Het mooiste is dat die kinderen het Evangelie horen. Ik ben zelf verschillende keren in Port-au-Prince, de hoofdstad van Haïti, geweest om klanten te bezoeken. Veel mensen leven daar in ellendige en armoedige omstandigheden.’

 ‘Het mooiste is dat kinderen het Evangelie horen.’

– José Nieuwenhuijse

Welke rol heeft u binnen de RO?

‘We hebben een werkgroep van vijf personen. Ik ben secretaris. Samen organiseren we de activiteiten voor onze leden. Ik ben al heel lang lid van RO Zeeland, maar sinds vorig jaar zit ik in de werkgroep. Het is mooi om op deze manier bij te kunnen dragen aan het werk van Woord en Daad en ik vind de ontmoetingen met andere christelijke ondernemers fijn. Er zitten ook best wat jongere ondernemers bij, maar we zouden graag meer jonge mensen bij onze RO betrekken.’

Tijdens het gesprek draaien de productielijnen op volle toeren. Uien sorteren op formaat en kwaliteit, verpakken in kratten, zakken en netjes, pallets opladen en de vrachtwagen in … Zo gaat het iedere dag. Waar alle uien gedurende het jaar vandaan komen? ‘Uien kun je heel lang bewaren. Ze worden opgeslagen in bewaarschuren. Zo kunnen we onze klanten het hele jaar voorzien van goede uien.’ Rest nog de vraag wat de favoriete ui van José zelf is. ‘Thuis gebruiken we veel gele uien bij het koken en rode uien in salades. Sjalotten hebben de meest verfijnde smaak.’

Close Menu

 

Daadkracht Online is gecreëerd in BladenMakers’ InZine.

COLOFON
Daadkracht is een uitgave van Stichting Woord en Daad voor betrokken ondernemers.

Redactie: Jacoline de Kruijf, Marlies Moret (hoofdredacteur), Rudolf Mulderij (eindredactie), Hannah Neele

Ontwerp en realisatie: BladenMakers.nl

Uitgave Stichting Woord en Daad, Postbus 560, 4200 AN Gorinchem, 0183-611800, IBAN: NL64RABO0385487088
[email protected]

EERDERE EDITIES
April ’23
Dec ’22
Sept ’22
April ’22